Of het goed nieuws zou zijn dat het centrale gedeelte van het stuur opgevuld wordt door een aanraakscherm of door draai- en drukknoppen die verschillende functies combineren, is een andere zaak. Dat is nochtans het voordeel dat de Duitse onderdelenleverancier ZF, een van de grote spelers in de autosector, naar voor schuift bij deze innovatie. Zij hebben immers een manier gevonden om de airbag te verplaatsen naar de bovenkant van de stuurstang.
Bij een ongeval komt de airbag dan tevoorschijn tussen de naaf en de bovenste helft van de stuurvelg, waardoor die dezelfde werking heeft als vandaag. ZF maakt daardoor ruimte vrij voor meer of voor grotere knoppen. Zelf denken ze ook aan een klein schermpje, waarop essentiële informatie voor de bestuurder kan getoond worden. Wat ze er uiteindelijk mee doen, laten ze echter over aan de creativiteit van hun klanten, de autofabrikanten.
Niet verplicht
De bestuurdersairbag zoals elke nieuwe auto die vandaag heeft, verscheen voor het eerst in de jaren 70 bij General Motors, dat er enkele modellen voor de Amerikaanse markt mee uitrustte. In Europa had Mercedes de primeur, in 1981 in de S-Klasse. Die airbag was ontwikkeld in samenwerking met Bosch, een van de andere grote Duitse toeleveranciers.
In Europa is de airbag niet verplicht in elke nieuwe auto, al is er geen enkele fabrikant die nog een auto verkoopt zonder minstens één exemplaar. In de VS moet elke nieuwe auto van de federale overheid wél 2 frontale airbags hebben. Een van de beweegredenen daarvoor is dat de gordeldracht in vele staten gedurende lange tijd niet verplicht was. Vandaag is dat enkel nog het geval in het kleine New Hampshire.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!