De oplossing om een caravan te slepen met een elektrische auto schuilt misschien wel in de caravan zelf… die dan ook elektrisch wordt gemaakt. Constructeur Dethleffs heeft zijn prototype e.home gekoppeld aan een elektrische auto voor een trip over de Alpen. Elk wiel van de as is uitgerust met een kleine elektromotor. Op die manier wordt de last die moet worden gesleept drastisch gereduceerd en wordt het rijden op elektronisch gestuurde wijze ondersteund. Een en ander verlaagt het verbruik van de elektrische sleepwagen zodat die voldoende rijbereik behoudt.
Duitsland – Oostenrijk – Italië
Het duo vertrok eind juni in het zuiden van Duitsland, in de stad Isny (Allgäu), voor een rit naar Riva aan het Gardameer in Italië. De sleepwagen was een Audi e-tron Sportback, met daarachter dus de caravan met eigen aandrijving. Met beide batterijen volledig opgeladen reed het span eerst naar Innsbruck via de Fernpass alvorens het halfweg de Brennerpas overstak. Vervolgens kozen de Audi en de caravan de A22-snelweg in Italië om via Bolzano en Trente naar Riva te gaan.
Promofilmpje van het parcours (in het Duits) – vervolg van de tekst onder de video
Bij aankomst waren de batterijen bijna leeg, na een rit van 386 kilometer die 6 uur en 12 minuten duurde. Er werd een gemiddelde snelheid gehaald van 62,3 km/u, met een maximum van 84 km/u op de snelweg. Dat is allesbehalve een buitengewoon gemiddelde, maar de test bewijst dat het wel mogelijk is om met een – aangepaste – caravan op vakantie te gaan met een EV. De caravan, die onderweg een snel opgelost technisch mankement ondervond, is uitgerust met zonnepanelen op het dak en een batterij van 80 kWh. Over de hele rit heeft het duo 82 kWh aan stroom verbruikt voor de auto en 74 kWh voor de caravan.
Eenvoudig te maneuvreren op de camping
Dankzij de elektrische aandrijving kan de caravan eenvoudig met behulp van een smartphone worden gemaneuvreerd op de camping of thuis in zijn stalplaats. Buiten het toeristische seizoen kan hij dienen als noodbatterij of kan hij je woning van zonnestroom voorzien. Het prototype is ontwikkeld samen met ZF en de groep Erwin Hymer. Het is heel duidelijk de bedoeling om het systeem op de markt te brengen.
(Engelstalige) introductiefilm over de caravan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!