GreenMobility, de Deense aanbieder van elektrische deelauto's die in ons land actief is in drie steden (Antwerpen, Brussel en Gent), gaat in zee met de Antwerpse start-up UZE om het laden van zijn EV's te vergemakkelijken. Het gezegde "als Mozes niet naar de berg komt, komt de berg naar Mozes" indachtig hoeven de auto's (Renaults Zoé en Kangoo E-Tech Electric) daarbij niet langer naar een openbare laadpaal worden gebracht, maar wordt een mobiel laadstation tot aan de auto gereden.
LEES OOK – ZipCharge Go, de elektrische jerrycan
Dat heeft verschillende voordelen. Om te beginnen hoeven gebruikers of werknemers van het autodeelbedrijf niet meer op zoek naar openbare laadpalen, maar kan de leeggereden auto ook op een gewone parkeerplaats worden achtergelaten. En dat is ook goed nieuws voor andere EV-gebruikers, want zo zullen de wit-groene deelauto's de openbare laadpalen minder vaak bezet houden – nu blijft een elektrische deelauto er soms staan terwijl hij al opgeladen is, in afwachting dat de eerstvolgende gebruiker hem verplaatst.
LEES OOK – 100% elektrisch: voor- en nadelen
Ook in Brussel
Bovendien zijn de mobiele laadstations van UZE snelladers op gelijkstroom, wat betekent dat de batterij van een EV sneller opgeladen kan worden dan aan een veel tragere openbare laadpaal op wisselstroom, en dus ook sneller weer beschikbaar is voor de volgende gebruiker.
LEES OOK – Vlaams parlementslid wil laadpalen maken van lantaarnpalen
Met de laadstations van UZE kan een gemiddelde batterij in een veertigtal minuutjes worden opgeladen van 20 tot 85%. De mobiele stations worden opgeladen op een centraal punt, waar ze worden opgehaald met een soort vierwielige elektrische step die voorzien is van een bak. Op termijn wil UZE deze dienst ook aanbieden in Brussel en aan gebruikers van privé- of bedrijfsvoertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!