Ricky Hudi, de directeur van de elektrische en elektronische systemen van Audi, verklaarde aan Automotive News Europe dat het Audi de tijd die nodig is voor de invoering van krachtigere processoren voor infotainment of rijhulpsystemen in zijn auto’s sterk verminderd heeft. Door twee keer zo krachtige processoren en videokaarten te gebruiken wordt de volgende stap een “driedimensionale” ervaring voor de gebruikers. Die technische reactiviteit is van primordiaal belang voor de constructeur: om de relatie tussen mens en machine te verbeteren en om spitstechnologieën voor te stellen in een tijdperk waarin de autonome auto steeds dichterbij komt.
Het geheime wapen van het MIB
Het geheim van het MIB (modular infotainment platform) is zijn dubbele circuit. De ‘trage’ interfaces, zoals radio en boordcomputer, zijn gescheiden van de uitrusting die meer hulpmiddelen vereisen, zoals de grafische schermelementen, de aanraakherkenning en de connectiviteit. Deze laatste worden toevertrouwd aan MMX (Multimedia extension). De 1ste generatie van dit MIB werd in 2012 ingehuldigd op de Audi A3 en de Volkswagen Golf. En sindsdien is het platform al geëvolueerd.
Toekomstige generaties
Wij zitten nu aan de 2de generatie MIB met virtuele cockpit voor de A4, Q7 en TT, maar ook voor de Volkswagen Passat. En nochtans wordt de MIB 2+ al aangekondigd voor 2016-2017. Bij elke evolutie zorgen de teams van Ricky Hudi voor een “upgrade” en bijwerking van de software en de uitrusting. Om de verbeteringen in de software beter te controleren ging Audi een joint venture aan met het bedrijf e.solutions, maar het bleef toch trouw aan zijn andere onderaannemers. Het is uiteraard de bedoeling om een betrouwbaar autonoom voertuig te kunnen voorstellen met krachtige computers die in staat zijn een berekeningsfout in een subsysteem te detecteren. Audi werkt op dit vlak trouwens ook samen met TTTech in Wenen (Oostenrijk).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!