Indien u de laatste jaren gevallen bent voor de charme van de KTM X-Bow en de Ariel Atom, dan heeft u zeker al horen praten over de BAC Mono, een even extreme sportieveling die aangedreven wordt door een 2,5 liter grote viercilinder-benzine, die 305 pk ontwikkelt. De bolide van 580 kilo legt daarmee de sprint van 0 naar 100 km/h af in minder dan 3 seconden. In de toekomst zou de sportieveling nog sneller kunnen zijn, aangezien de constructeur besloten heeft een volledig nieuw materiaal te testen.
Lichter
BAC (Briggs Automotive Company) – dat onlangs een samenwerking is aangegaan met Haydale Composite Solutions – heeft namelijk zopas een grote innovatie aangekondigd. Voor zijn achterste wielkasten wil de constructeur een beroep doen op een nieuw materiaal, namelijk grafeen. Waarom? Het materiaal, dat afgeleid is van grafiet en pure koolstof, is 20 procent lichter dan koolstofvezel en biedt een weerstand die 200 keer hoger ligt dan die van staal. Momenteel wil de constructeur met dat materiaal nieuwe pistes bestuderen. In de nabije toekomst zou BAC door dat onderzoek sportievelingen moeten kunnen aanbieden die nog altijd even krachtig, maar voornamelijk lichter en minder energieverslindend zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!