Het ontwerp van een band hangt af van de omstandigheden waarin hij moet werken. Er bestaan al speciale banden voor zware en krachtige SUV's, maar de elektrische varianten hebben nog hun eigen karakteristieken. Niet enkel door het gewicht van hun batterijpakket, maar ook door de manier waarop het vermogen en het koppel van de motor worden geleverd. Continental is de eerste bandenfabrikant die specifieke banden heeft ontworpen voor dit type wagens.
High Load
Vanaf nu kan je dan ook banden bestellen met de stempel HL, voor High Load, die overeenkomt met een hogere belastingsindex. Tot nu toe was die beperkt tot index 98 (750 kilo), maar nu gaat die tot 101 (825 kilo, 10% meer) op 19 duim. De uitdaging was om een bandenstructuur te ontwikkelen met een laag profiel die in staat was de belasting te dragen die meestal maar voorkomt bij grotere maten. Er kan tot 25% winst geboekt worden qua belasting voor kleinere maten.
Deze nieuwe specificaties zijn bedoeld voor SUV's met zware batterijen die meer beperkingen opleggen dan normaal. Ze kunnen natuurlijk ook gebruikt worden voor andere wagens met een erg groot gewicht. De constante uitdaging bestaat er tenslotte uit banden aan te bieden met een steeds grotere diameter, maar een kleiner profiel, zonder de veiligheid, de prestaties of het comfort te beperken. Continental is de eerste die deze banden heeft, maar andere fabrikanten zullen spoedig volgen. De Tesla Model X en Audi E-Tron zullen dus eindelijk schoentjes op maat hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!