Aangezien Audi Brussels de eerste fabriek van de groep was die uitsluitend elektrische modellen produceerde, werd ze geconfronteerd met nieuwe problemen, waaronder storingen in hoogspanningsbatterijen. Er moest een nieuw analyse-instrument worden gecreëerd om deze bugs in de hoogspanningsbatterijen op te sporen. In 2017 lanceerde Audi Brussel daarom BattMAN, voor "Battery Management".
>> Lees ook – Opvolger Audi E-Tron zal ook in Vorst worden gebouwd
Snelle oplossing
Axel Vanden Branden – kwaliteitsingenieur bij Audi Brussels – legde onze collega's van De Tijd uit dat men zich in 2017, tijdens de voorbereidingen van de fabriek in Vorst voor de productie van de Audi e-tron, realiseerde dat er nood was aan een tool om hoogspanningsbatterijen te analyseren. Met BattMAN kunnen de ingenieurs nu een doeltreffende oplossing bieden die batterijstoringen binnen enkele minuten kan oplossen.
Na zijn doeltreffendheid bewezen te hebben in de Belgische fabriek evolueerde BattMAN voortdurend en werd de tool 'geëxporteerd' naar verschillende productiesites van de Volkswagen-groep over de hele wereld.
>> Lees ook – Audi Brussels: 8 miljoen auto's
BattMAN ReLife
Om deze technologie verder te exploiteren heeft de groep BattMAN ReLife ontwikkeld, een afgeleide versie van het systeem dat een nauwkeurige en snelle diagnose van een gebruikte batterij mogelijk maakt om te bepalen hoe deze het best kan worden gebruikt in een "tweede leven".
Door verschillende criteria zoals foutmeldingen, isolatieweerstand, capaciteit, temperaturen en celspanning te evalueren, kan worden nagegaan welke cellen en modules nog functioneren en kan worden beslist of de batterij in een voertuig wordt hergebruikt, een minder veeleisende functie krijgt wat prestaties betreft, of gewoon wordt gerecycleerd om alle materialen of een deel ervan de te recupereren en te hergebruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!