Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Binnenkort een Belgische hybride

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-05-2009

Het bedrijf Punch Powertrain uit Sint-Truiden stelt in juli dit jaar een rijdend prototype voor van een auto met een in België ontwikkeld hybride systeem.

Begin juli onthult Punch Powertrain een hybride aandrijving die in ons land werd fijngeslepen. Het systeem werd ontwikkeld in samenwerking met het Ieperse bedrijf Picanol, dat gespecialiseerd is in industriële elektromotoren. De batterijen komen uit Duitsland. De testauto zal redelijk anoniem zijn werk kunnen doen, want het aandrijfgeheel is in een bestaand model gelepeld dat tot 25 procent zuiniger wordt dankzij de hybridisering.

De 105 pk (77 kW) en 144 Nm sterke 1.5-viercilinder krijgt de hulp van een 307 Volt-elektromotor die 30 kW (ongeveer 40 pk) en 200 Nm kan produceren. Om de overbrenging vlekkeloos te laten verlopen, is het geheel gekoppeld aan een CVT-automaat. De elektromotor is trouwens aan de tweede poelie van de automaat gekoppeld, voor het differentieel, wat de wrijvingsverliezen beperkt. De elektrische voeding komt van een batterijpak van 96 lithium-ion ijzerfosfaatcellen met een capaciteit van 9,5 Ah. Om het verlies aan interieurruimte te beperken en de neerklapbare achterbank te kunnen behouden, zitten die cellen onder de koffervloer. Volgens Punch Powertrain is het compacte hybride systeem met erg weinig aanpassingen in de meeste modellen uit het A-, B- en C-segment in te bouwen. De Sint-Truidense firma belooft bovendien dat volledig elektrisch rijden mogelijk is gedurende 20 tot 80 kilometer, wat laat vermoeden dat het om een plug-inhybridesysteem gaat waarbij de batterijen niet alleen door de verbrandingsmotor kunnen worden opgeladen maar dat de auto ook aan de stekker kan "bijtanken".

Punch Powertrain werkt op dit moment hoofdzakelijk samen met Chinese constructeurs (BYD, Great Wall, Geely, Haima), maar binnenkort zou het portofolio ook Indische, Amerikaanse en Europese merken kunnen omvatten. Temeer omdat het bedrijf binnenkort erg betaalbare CVT-automaten wil gaan bouwen. Daarvoor heeft het zopas een nieuwe fabriek gebouwd in het Chinese Nankin met exact dezelfde productiecapaciteit als die in Sint-Truiden: 100 CVT-versnellingsbakken per shift.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten