Een stemassistent in de auto wordt steeds belangrijker, door de toegenomen connectiviteit en 'slimme' functies aan boord, maar ook door de afgenome ergonomie omdat steeds meer functies in submenu's van aanraakschermen verborgen zitten. Dan is het veiliger om een stemcommando te geven aan de auto dan om een halve minuut je aandacht van het verkeer te halen om naar het infotainmentscherm te kijken.
Alexa Custom Assistant
Maar stemassistenten ontwikkelen is duur, dat beseft nu ook BMW. Het steeds toevoegen van nieuwe functies, het verbeteren van het herkenningsmodel om natuurlijke commando's te verstaan, het kost allemaal tijd en geld. En waarom zou je het zelf doen als er ook specialisten bestaan in de techwereld die hun diensten met plezier aanbieden?
BMW gaat dus in zee met Amazon, dat zijn Alexa Custom Assistant verkoopt aan het merk - in feite de stemassistent die vooral in Amerika zeer populair is, maar dan aangepast op maat van de klant. Alexa zou binnen de twee jaar in de auto's van BMW te vinden moeten zijn.
Dit soort deals is niet nieuw: Jaguar heeft ook een overeenkomst met Amazon en Volvo maakt gebruik van Google-diensten in zijn infotainmentsystemen, inclusief de Google Assistant. Apple houdt Siri voorlopig binnen zijn ecosysteem, maar je kan hem of haar wel oproepen als je Apple CarPlay gebruikt in de auto.
Wat met de privacy?
En net als toen de vraag werd gesteld bij Volvo en Google, roepen we nu opnieuw het privacyprobleem op van dezelfde clouddienst te hebben die je overal kan volgen. Bij ons is Amazon nog iets minder ontwikkeld, maar vooral in de Verenigde Staten heb je al heel veel 'slimme' apparaten van Amazon die al je activiteit kunnen volgen: videodeurbellen, beveiligingscamera's, slimme speakers, domoticasystemen, slaaptrackers, WiFi-installaties en binnenkort zelfs robotstofzuigers.
Door Alexa tot in de auto te krijgen, zou het gigabedrijf je dus ook onderweg kunnen volgen. BMW belooft echter dat "klantendata beschermd en verwerkt wordt met respect voor de privacyregelgeving via vastgestelde procedures in alle markten waar het bedrijf opereert", en dat klanten controle hebben over hun data. Met andere woorden: je zal op de 'akkoord'-knop moeten duwen voor BMW en Amazon je data kunnen beginnen verzamelen. Maar is die drempel wel hoog genoeg?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!