In oktober van vorig jaar stelde BMW een nieuwe technologie voor: waterinjectie voor de 3.0-turbo van de M4 GTS. Het principe is relatief eenvoudig: minuscule waterdeeltjes worden in het inlaatspruitstuk van de zescilinder ingespoten, zodoende dat de inlaatlucht beter gekoeld wordt, met meer koppel en vermogen tot gevolg.
In productie
We hebben vernomen dat het systeem binnenkort beschikbaar zal zijn voor andere, niet noodzakelijk sportieve modellen. Want wanneer het rendement van de motor verhoogd wordt, heeft dit ook een gunstig effect op de uitstoot en het verbruik. Volgens Bosch zou het om een winst van maar liefst 13 procent gaan. De technologie zal vanaf 2019 massaal op productiemodellen toegepast worden. Het enige nadeel is dat er een klein reservoir in het voertuig gevuld moet worden, een reserve waarmee, afhankelijk van het voertuig, zo'n 3.000 kilometer afgelegd kan worden. En ook al zou de navultank leeg zijn, dan zou de motor blijven werken, maar dan wel iets minder doeltreffend (lees minder vermogen leveren).
Kostendaling
Nochtans vindt Mercedes – waaraan Bosch het systeem heeft voorgesteld – het te moeilijk om de technologie te implementeren op een productieauto. Maar volgens Martin Frohmaier, leider van het waterstofinjectieproject bij Bosch, zal het niet lang duren alvorens de integratie van de technologie makkelijker wordt, aangezien de kosten ervan zullen gaan dalen.
Ontdek hier in detail de waterstofinjectietechnologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!