De allereerste versie van het iDrive-systeem zat in de BMW 7 Reeks in 2001, dat komaf maakte met de steeds toenemende knoppenreeks door ze (deels) te vervangen door een 'groot' kleurenscherm dat je kon bedienen met een draaiknop. Zo kon je alles naar wens instellen zonder te moeten zoeken naar de juiste knop, wat de verkeersveiligheid ten goede kwam.
Sindsdien is iDrive blijven evolueren en werden er door de jaren heen steeds nieuwe functies toegevoegd. In 2004 kwam het head-up display om alle pertinente informatie op ooghoogte te kunnen zien, terwijl BMW al in 2007 Google-zoekopdrachten integreerde in zijn auto's. En ook al is de draaiknop tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik, introduceerde de 7 Reeks van 2015 ook een centraal aanraakscherm op rechtstreeks op hetgene dat je wil te kunnen klikken. Diezelfde generatie bracht ook gebarenbediening en een natuurlijke stembediening met zich mee.
iX zet de volgende stap
Intussen zetten de iDrive-systemen steeds meer stappen richting een volledig digitale ervaring, iets waar de elektrische iX nog een pak verder in gaat. De auto is niet enkel geconnecteerd met het internet, maar kan ook communiceren met de infrastructuur en andere auto's om informatie te verzamelen en bepaalde rijfuncties te automatiseren. Concreet betekent dit dat de iX je kan waarschuwen voor een gevaar op de weg, maar ook kan voorspellen waar er parkeerplaats is.
De draaiknop is gelukkig nog steeds aanwezig, maar we zien ook schermen die groter zijn dan ooit en een beetje lijken op de dubbele displays van Mercedes. De tellers volgen de lijn van de huidige digitale tellers van BMW, maar zien er nog wat futuristischer uit, terwijl het centrale scherm heel erg afwijkt van wat we nu kennen en - helaas - nu ook de klimaatcontrole omvat. Hé BMW, ook dat zorgt voor extra afleiding!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!