Veel mensen zijn ervan overtuigd dat waterstof de toekomst is. Zo ook BMW, getuige onder meer de iX5 Hydrogen. Maar of dat waterstof nu wordt gebruikt als brandstof in een 'klassieke' motor of in een brandstofcel om elektriciteit op te wekken, het moet natuurlijk altijd ergens in de auto worden opgeslagen.
>>> Lees ook – BMW toont iX5 Hydrogen op IAA München
Tot dusver zijn waterstoftanks cilindervormig, omdat dat nu eenmaal de meest aangewezen vorm is voor opslag onder hoge druk. Cilinders zijn echter minder makkelijk te integreren in een platform.
Beter integreerbaar
Daarom is FlatHyStorn, een consortium waar onder andere BMW en Bosch toe behoren, bezig met het ontwikkelen van platte tanks. Die zouden niet meer plaats innemen dan de huidige batterijpakketten van volledig elektrische auto's, en zouden dus meer mogelijkheden bieden qua inbouw.
Platte tanks zouden wel eens een doorbraak kunnen forceren voor waterstofauto's. Op dit moment zijn het vooral BMW, Toyota en Hyundai die brandstofcelauto's op waterstof aanbieden. Het voordeel is dat ze sneller 'vol te tanken' zijn dan EV's, maar net als die laatste geen lokale uitstoot produceren. Nadeel is dan weer dat de productie en opslag van waterstof veel energie vergt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!