Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Bosch: camera’s om te beschermen, te redden en te ondersteunen

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-12-2019

Bosch heeft een systeem bedacht met camera’s gekoppeld aan kunstmatige intelligentie om het interieur van auto’s in de gaten te houden. Maar het heeft nog andere functies, onder meer voor het comfort.

Een kunstmatige intelligentie (AI) met een camera op het stuur en een op de binnenspiegel houden het interieur van de auto in de gaten. De technologie van Bosch heeft meerdere functies. De eerste is veiligheid: door de beelden van de stuurcamera te interpreteren detecteert de AI elk teken van vermoeidheid, afleiding (blik die van de weg afdwaalt) en ongebruikelijk gedrag. Wanneer een vermoeden ontstaat dat de bestuurder indommelt of dat een gevaarlijke situatie ontstaat stelt het systeem voor om een pauze in te lassen, een beetje naar het voorbeeld van het ‘tasje koffie’ dat allerlei hedendaagse modellen al tonen. Maar omdat het systeem zich baseert op bewegingen van de oogleden is het meer betrouwbaar dan een analyse van de rijtijd en de reacties aan het stuurwiel.

Achterin

De camera in de binnenspiegel houdt het hele interieur in de gaten. De AI kan op die manier problemen opmerken met kinderen die achterin zitten. Zo wordt gekeken naar de gordeldracht. De AI observeert ook de positie van passagiers in hun stoel om de werking van de airbags bij een ongeval te optimaliseren. Het systeem kan er ook op wijzen dat passagiers in de auto zijn achtergebleven bij het vergrendelen van de auto. De centrale camera herkent bovendien de bestuurder en kan diens voorkeursinstellingen automatisch afregelen. Hetzelfde geldt trouwens voor de overige inzittenden. Bovendien kan het systeem worden ingezet voor de gebarenbediening van het infotainment.

Standaard in 2022

Bosch wil de technologie heel binnenkort in productie nemen. Autoconstructeurs kunnen ze dan kopen om ze standaard of als optie in hun modellen te integreren. Het Duitse bedrijf verwacht dat het systeem in 2022 standaard zal zijn in bepaalde modellen, wat suggereert dat het al contacten heeft met meerdere merken die er wel iets voor voelen. Zo kunnen de autobouwers een oplossing aanbieden om het ongevallenrisico als gevolg van vermoeidheid of onoplettendheid te verminderen. Ook overheden zijn vragende partij. Volgens de Europese Commissie zou een dergelijk systeem tegen 2038 namelijk meer dan 25.000 levens kunnen redden op Europese wegen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten