Bosch heeft een lange traditie van innovatie. Maar de jongste uitvinding van de automobiele toeleverancier zou weleens erg lucratief kunnen blijken. Het bedrijf heeft namelijk net een nieuwe elektrische aandrijflijn met de naam E-Axle onthuld, die geschikt is voor zowel elektrische als hybride modellen, maar die ook in een klassieke wagen met verbrandingsmotor kan worden ingebouwd.
Extreem compact
Concreet brengt de nieuwe vinding de elektromotor, de vermogenselektronica en de overbrenging samen in één compact geheel. Die oplossing zou goedkoper zijn en plaatsbesparend werken omdat er minder kabels en materiaal tussen de verschillende elementen zitten. De toeleverancier denkt dat het rijbereik van elektrische auto’s op deze manier toeneemt zonder dat de batterijen moeten worden vergroot.
Belangrijkste eigenschappen
Op technisch vlak is het goed om weten dat dit systeem flexibel is en daardoor compatibel met heel wat elektrische en hybride modellen. Maar het kan ook worden ingebouwd in traditionele modellen met enkel een verbrandingsmotor om ze te elektrificeren. De innovatieve aandrijflijn kan 50 tot 300 kW ontwikkelen en een koppel van 1.000 tot 1.600 Nm. Het is bovendien licht (90 kilo voor de versie met een vermogen van 150 kW) en kan naar wens in de voor- of in de achteras worden ingebouwd. In 2019 brengt Bosch het systeem op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!