Kay Stepper, senior vicedirecteur van Bosch, vertelt aan Autocar dat het niet de schuld van de ingenieurs zou zijn als er in 2020 geen autonome auto op de markt komt. Volgens Bosch is de technologie al rijp en getest. Andere partijen hebben al systemen op punt gesteld die op sneeuw, in de regen of in een drukke stadsomgeving kunnen rijden.
Te verschillende regels
Bosch geeft aan dat de grootste uitdaging niet in de technologie ligt, maar in de administratie en de regelgeving. Elk continent en elk land heeft zijn eigen regels. Zowel op de weg als voor shuttles en andere autonome voertuigen. Volgens Stepper remt het de innovatie af en heeft het “een zeer grote impact op de planning van de uitrol”. Noord-Amerika lijkt daarbij het meest open te staan voor autonoom rijden.
Neen dank je!
Er is nog een obstakel: de consument. Er is terughoudendheid en zelfs tegenstand bij een deel van de bevolking. Voor velen kan de autonome auto geen dagelijkse realiteit worden. Daarom vertelt Stepper dat dit type voertuig zijn debuut zal maken op onze wegen vanaf 2025 voor transport- en commerciële diensten. Op een dag kunnen dan misschien de gewone burgers overtuigd worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!