Motoren en transmissies hebben dankzij de elektronica een enorme technologische vooruitgang gemaakt, maar het remsysteem van een moderne auto heeft sinds de invoerig van ABS (anti-blokkeersysteem) geen echt grote stappen gezet. Maar daar komt in 2024 verandering in, aldus Brembo. Want dat introduceert de Italiaanse remspecialist Sensify, een actief systeem dat elk wiel onafhankelijk zal kunnen aansturen voor meer efficiëntie en meer veiligheid. De Brembo Sensify zal geïntroduceerd worden op een nog niet onthuld topmerk, daarna wordt het remsysteem gradueel ingevoerd bij de topmodellen van andere constructeurs.
>> Lees ook - Brembo introduceert ledremmen
Voor de ontwikkeling van het intelligente actieve remsysteem Sensify heeft Brembo gebruik gemaakt van zijn bestaande producten - remklauwen, remschijven en frictiematerialen - maar ook van digitale technologie. De Italiaanse fabrikant integreert kunstmatige intelligentie (AI) in het ecosysteem van het remsysteem, gestuurd door software met voorspellende algoritmes en een dynamisch databeheer om elk wiel onafhankelijk te sturen.
Hoe werkt het?
De huidige remsystemen oefenen een gelijkmatige remblokdruk uit op elk wiel via een hydraulisch circuit, bijgestaan door ABS, dat de druk laat ontsnappen door de remklauw te openen als een wiel grip verliest - en dus blokkeert - en vervolgens opnieuw dezelfde remkracht uitoefent als het wiel weer grip krijgt. Met Sensify verdeelt Brembo het rembeheer via twee regeleenheden, één per as, die dan een individuele remkracht uitoefenen op elk wiel - links of rechts - van elke trein om de remwerking te optimaliseren. Voor een groter reactievermogen en een betere controle wordt het hydraulische circuit vervangen door een systeem van snellere en preciezere elektromechanische actuatoren.
Volgens Brembo optimaliseert het geïndividualiseerde beheer van de remkracht op elk wiel de efficiëntie door het remmen stabieler te maken door het gripverlies en dus de (micro)blokkeringen die het ABS doen ingrijpen, te elimineren - of op zijn minst drastisch te verminderen. Bovendien houdt het Sensify-systeem ook rekening met factoren zoals de bedrijfstemperatuur van de remmen. Als één schijf oververhit raakt, wordt de remkracht optimaal over de andere drie wielen verdeeld. Dit verlengt de levensduur van de remblokken en remschijven. Als gevolg daarvan hoeven deze slijtageonderdelen minder vaak te worden vervangen en worden de totale kosten verlaagd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!