De Chinese batterijgigant CATL gaat de productie van zijn LFP-batterij Shenxing 4C opstarten. CATL heeft marktaandeel verloren en wil zijn positie verstevigen met deze verbeterde lithium-ijzerfosfaattechnologie, waarmee het lichtere, duurzamere en veiligere batterijen kan aanbieden. Bovenal heeft de Chinese batterijgigant aangekondigd dat de batterij in 10 minuten kan worden opgeladen voor een actieradius van 400 km volgens de Chinese cyclus (ongeveer 300 km volgens WLTP). Zelfs bij -10 °C zou de batterij 80% van zijn capaciteit in 30 minuten terugwinnen. CATL specificeert echter het laadvermogen niet, maar dat is vrijwel zeker meer dan 350 kW. Ook het soortelijk gewicht of de capaciteit van de batterij wordt niet vermeld, ondanks een geclaimde actieradius van 700 km (Chinese cyclus…?).
In 2024
Voor de Shenxing-batterij gebruikt CATL een nieuwe elektrolytformule om de geleidbaarheid te verhogen en een nieuw materiaal voor de positieve elektrode om de weerstand van de ion extractie te verminderen. Dat zou deze LFP-batterij – a priori – prestaties geven die vergelijkbaar zijn met die van een lithium-ionbatterij, terwijl de klassieke voordelen van lithium-ijzerfosfaat behouden blijven. De massaproductie moet eind 2023 van start gaan en de batterij zal begin 2024 in bepaalde elektrische auto's worden gebruikt. Het is nog niet bekend om welke modellen en merken het gaat. Maar klanten van CATL zijn onder andere Tesla en de groepen Hyundai, Stellantis en Volkswagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!