Het Chinese CATL – Contemporary Amperex Technology Co. Ltd – heeft twee nieuwigheden op het vlak van batterijen voor elektrische voertuigen voorgesteld. De leverancier van Tesla heeft een nieuwe natrium-ionbatterij onthuld, die minder duur zou moeten zijn dan de huidige lithium-ionexemplaren. Het bedrijf komt ook met een innoverende oplossing voor batterijpakketten, met één enkele behuizing waarin zowel lithium-ion- als natrium-ionbatterijen kunnen worden geplaatst.
Minder duur, lagere dichtheid
Met zijn nieuwe natrium-ionbatterij biedt CATL een minder duur product voor dat een oplossing zou kunnen bieden voor het grootste probleem van EV’s: de prijs! Doordat ze minder dure grondstoffen vergen, zouden natrium-ioncellen de aankoopprijs kunnen verlagen. Een niet te verwaarlozen troef, die de ontwikkeling van compactere EV’s zou kunnen vergemakkelijken. Misschien is dat wel de oplossing die Tesla in staat kan stellen om een instapmodel van minder dan 30.000 euro op de markt te brengen.
Natrium-ioncellen hebben echter een lagere energiedichtheid dan hun lithium-iontegenhangers. CATL heeft dan ook een ‘hybride’ oplossing ontwikkeld, met één enkele behuizing waarin de twee soorten cellen samen kunnen worden ondergebracht, voor een betaalbare prijs en toch een toereikende energiedichtheid om een aanvaardbaar rijbereik te verzekeren.
“Natrium-ionbatterijen hebben unieke voordelen qua prestaties bij lage temperaturen, snelladen en recycleerbaarheid. Bovendien zijn ze compatibel met en complementair aan lithium-ionbatterijen. De diversificatie van technologieën is een belangrijke garantie voor de ontwikkeling op lange termijn van de sector.” (Zeng Yuqun, CEO van CATL)
Verbeterde energiedichtheid
Door hun energiedichtheid worden natrium-ionbatterijen doorgaans enkel gebruikt voor langzame elektrische voertuigen of voor opslagoplossingen. CATL is er echter in geslaagd de energiedichtheid te verhogen tot 160 kWh/kg en hoopt met de volgende generaties tot 200 kWh/kg te kunnen gaan.
Opslagoplossingen
Terwijl de nieuwe behuizing die natrium-ion- en lithium-ionbatterijen samen kan onderbrengen, een economische oplossing zou kunnen zijn voor ‘goedkopere’ auto’s, biedt de natrium-iontechnologie vooral nieuwe perspectieven als alternatief op het vlak van energieopslag. Volgens Zeng Yuqun zou deze oplossing China kunnen helpen om zijn streefdoel te halen koolstofneutraal te worden door ‘groene’ elektriciteit op te slaan.
Economische intelligentie
Als grootste batterijenfabrikant ter wereld, met een marktaandeel van 30 %, heeft CATL – leverancier van onder andere Tesla – natrium-ioncellen ontwikkeld om over een intelligente oplossing te beschikken op economisch vlak. Door de toegenomen vraag naar lithium-ionbatterijen stijgt de vraag naar grondstoffen constant, een trend die zich nog minstens tot eind 2022 zou moeten voortzetten. Met dit alternatief voegt CATL een ‘instapproduct’ toe aan zijn aanbod.
Bovendien dankt natrium zijn betaalbare prijs aan het feit dat het vlot beschikbaar is en zich dus perfect leent voor massaproductie. Natrium-ionbatterijen hebben echter nog andere voordelen om hun lagere energiedichtheid te compenseren. Niet alleen kunnen ze makkelijk lange laadtijden aan, hun chemische reactie is ook niet-corrosief, wat de productie van cellen eveneens minder duur maakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!