Zenuity, de joint venture tussen Volvo en Autoliv, benaderde de CERN (de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek) met de vraag om te helpen bij de verwerking van de enorme hoeveelheid gegevens die gebruikt zullen worden om de autonome auto's van morgen te bedienen.
Deeltjesversneller
CERN is al decennialang het toneel van ultrageavanceerd en zelfs uniek onderzoek door zijn deeltjesversneller - de Large Hadron Collider of LHC - die probeert het oneindig kleine te onthullen. De resultaten van de tests die in de versneller zelf worden uitgevoerd, worden nu door computers ontleed met behulp van diepgaand leren. En het zijn precies deze netwerken van machines die Zenuity graag zou willen testen en uiteindelijk inzetten om de data verwerkt te krijgen.
Slimmer leren
CERN beschikt momenteel over computergestuurde leertechnieken die "de autonome voertuigtechnologie kunnen verbeteren", aldus Zenuity in een verklaring. Ze willen de gigantische datavolumes beter beheren en het geheugenverbruik van de machines verminderen. Momenteel analyseert CERN ongeveer één miljard proton-protonbotsingen per seconde in de versneller, experimenten die om een bliksemsnelle verwerking van de testgegevens vragen. Dat gebeurt onder meer via kunstmatige intelligentie.
Sneller en sneller
Als gevolg hiervan voeren deze beroemde chips zeer nauwkeurig algoritmes uit en zijn ze in staat om beslissingen te nemen in slechts een paar milliseconden. En die snelheid zou nuttig zijn bij de ontwikkeling van de autonome auto, aangezien die volgens Intel tot 4 GB aan gegevens per dag zal genereren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!