Vier kopers van nieuwe een auto op tien blijken moeite te hebben met de elektronische en online verbonden diensten van hun voertuig. Een studie van TNS Sofres en BearingPoint, die gevoerd werd in zeven landen (Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden) geeft namelijk aan dat een niet te verwaarlozen deel van de bestuurders de beschikbare functies – waarnaar bij de aankoop soms zelfs gevraagd wordt – niet ten volle benutten. Navigatie en infotainment worden het vaakst gebruikt: 53 procent van de 3.700 ondervraagden maakt gebruik van gps en 55 procent van multimediafuncties.
Onbenut
Amper 20 procent van de bestuurders gebruikt daarentegen comfortfuncties zoals een handsfree instapsysteem of bedieningsknoppen aan het stuur. Rijhulpsystemen doen het al niet beter, met 19 procent. Alles wat te maken heeft met onderhoud en pechverhelping bereikt met moeite de 11 procent. Tegelijkertijd toont de studie aan dat 39 procent van de personen die over een online verbonden voertuig beschikt, daar zelfs niet van op de hoogte is. Opvallend: 44 procent van die onwetenden is ouder dan 40 jaar. Het gaat daarbij duidelijk om een generatie die minder vertrouwd is met nieuwe technologieën, zoals smartphone-apps, die steeds meer als model dienen voor auto-interfaces.
Niet genoeg uitleg
De conclusies van het onderzoek doen vragen rijzen over de aflevering van het voertuig en de uitleg die daarbij al dan niet gegeven wordt door de verkopers. 39 procent van de ondervraagden geeft aan geen demonstratie te hebben gekregen bij de dealer. Eigenaars van een Audi, BMW of Mercedes zijn het meest vertrouwd met de functies van hun voertuig. Zij appreciëren meer bepaald hun gebruiksgemak. De studie preciseert evenwel dat dat misschien het resultaat is van een klanttevredenheidsstrategie van die merken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!