Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / De elektrische zonnewagen: sprookje of realiteit?

Geschreven door David Leclercq op 20-09-2019

Zal de elektrische auto van de toekomst zich puur op zonnekracht kunnen verplaatsen? De vraag ligt nog open en er bestaan diverse projecten, waarvan sommige op het punt staan in productie te gaan.

Zullen onze elektrische auto’s zich op een dag puur op zonne-energie kunnen verplaatsen? Dat is een goede vraag, en het antwoord is evident: fotovoltaïsche cellen zullen nog moeten evolueren voor ze voldoende stroom zullen kunnen produceren om een conventionele auto te laten rijden. Er zijn specifieke races (bijvoorbeeld de Shell Eco Marathon) waar kleine karretjes al in deze krachttoer slagen. Maar dat gebeurt onder heel specifieke omstandigheden en aan het stuur van iets wat we bezwaarlijk een volwaardige auto kunnen noemen. Waarom duiken dan plots overal nieuwe prototypes op met een koetswerk bezaaid met fotovoltaïsche cellen?

CO2-uitstoot verminderen

Technologie blijft evolueren, ook op het vlak van zonnepanelen en fotovoltaïsche cellen. In die mate dat kenners voorspellen dat we een paar kilometer op zonne-energie zullen kunnen rijden… na een hele dag in de zon te hebben geparkeerd. De mogelijkheid tot een volledige productie en gebruik is nog verre toekomstmuziek, maar het interessante is wel dat de innovaties elkaar steeds sneller opvolgen. En sommige zijn behoorlijk realistisch.

Toyota

Toyota, een meester in de sector van de milieuvriendelijke aandrijving (hybride, waterstof enzovoort), heeft vandaag een aantal prototypes rondrijden die tot stand zijn gekomen in samenwerking met Sharp, dat fotovoltaïsche cellen levert met een zeer hoog rendement (tot 34 procent). Deze cellen bedekken het dak, de motorkap en de achterruit, allemaal zones die sterk aan de zon worden blootgesteld. In totaal hebben de Prius-testwagens 4 m2 aan panelen op hun koetswerk, goed voor een vermogen van 860 Watt. Op een (ideale) dag kan het voertuig zo voldoende stroom opslaan om 44,5 kilometer ver te geraken als het geparkeerd heeft gestaan, en zelfs 56,3 kilometer als het rijdt (het rendement van de panelen is dan hoger omdat ze beter worden gekoeld). Aangezien deze cijfers zijn gebaseerd op de weinig realistische Japanse homologatienormen, mogen we uitgaan van een reëel rijbereik van 15 tot 20 kilometer, wat al niet slecht is.

De Sono Sion

Ook een andere constructeur is met het idee bezig: het Duitse Sono, dat voor zijn prototype Sion een rijbereik van 34 kilometer belooft. En dit is geen laboratoriumstudie, want de auto zou nog eind 2019 op de markt komen. De Sion heeft een nog groter oppervlak aan zonnepanelen: 7,5 m2.

Vooral om uitstoot te drukken

Steeds meer toeleveranciers (zoals Webasto) bieden eenvoudig in een koetswerk te integreren panelen aan (0,5 m2) met piekvermogens van tot 100 Watt. Puur door dit ‘accessoire’ kan de verbrandingsmotor wat worden ontlast en de ecologische voetafdruk worden gereduceerd. Men spreekt van 2,3 g/km besparing voor een benzinewagen en 1,6 g/km voor een diesel. Dit lijkt een nieuwe vorm van hybridisering te worden die andere vormen in de toekomst moet gaan vervangen of aanvullen. Efficiënt, maar wel enkel als de zon schijnt. We vermoeden dus dat dergelijke systemen in bepaalde streken meer interesse zullen wekken dan elders.

 

Wil u alles weten over elektrische auto’s en andere groene aandrijflijnen?

Neem dan een kijkje in onze nieuwe afdeling My Green Car

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten