Here (het voormalige Navteq, dat vandaag eigendom is van Nokia), een bedrijf dat zowel gespecialiseerd is in digitale navigatiekaarten als in cloud computing, heeft een protocol voorgesteld waarmee het gegevens die worden gedeeld door verbonden voertuigen op een gestandaardiseerde manier wil verzamelen. Daarmee wil het bedrijf tegelijk alle gegevens bewaren in een cloud, ze compatibel maken voor alle gebruikers en ze op een intelligente manier delen om het verkeer beter te kunnen regelen.
163 miljoen terabyte
Volgens voorspellingen zouden tegen 2020 zo'n 33 miljoen verbonden auto's over de hele wereld rondrijden, wat operatoren met zo'n 163 miljoen terabyte aan gegevens zal opzadelen. De auto's zullen namelijk niet enkel hun positie doorgeven, maar ook heel wat andere data (die van een veelvoud aan sensoren en camera's komen). Het idee is uiteraard om ze te delen om het verkeer te regelen. Om dat mogelijk te maken, moeten al die gegevens kunnen worden gestandaardiseerd (of leesbaar zijn voor alle betrokken voertuigen en toestellen). Dat is vandaag helaas nog niet het geval. Net daarom heeft Here dit gemeenschappelijke protocol ontwikkeld.
Ook voor autonome voertuigen
Uw auto genereert een stortvloed aan informatie over de rij- en verkeersomstandigheden, die erg nuttig kunnen zijn voor andere auto's die achter u komen, verklaarde Dietmar Rabel, directeur voor de aansturing van producten voor het programma rond autonoom rijden bij Here. Door iedereen samen te brengen rond één gemeenschappelijk protocol kunnen we onze collectieve capaciteiten verbeteren en zo een beter algemeen begrip krijgen van de verzamelde gegevens. Dat betekent minder ongevallen en minder tijdverlies in het verkeer, maar ook de mogelijkheid om zelfstandige auto's sneller te ontwikkelen.
Crowdsourcing
Het localiseringsplatform dat Here heeft bedacht zou worden versterkt door een principe van de fusie van gegevens en van crowdsourcing om er de nodige informatie uit te destilleren. Zo kan de auto zich een beeld vormen van de omgeving en ongevallen vermijden. Deze gegevens kunnen worden gefusioneerd met kaarten, verkeersgegevens, eventueel doorgegeven ongevallen of de weersomstandigheden. Het uitwisselen van al die informatie tussen voertuigen zou op die manier zeer interessant kunnen zijn. Here kondigt aan reeds met diverse constructeurs in gesprek te zijn over het project en legt bovendien de nadruk op de anonimiteit van de gegevens in de cloud.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!