Het idee hangt al langer in de lucht: inductieve laadtechnologie gebruiken om elektrische auto’s te voeden terwijl ze rijden. In Israël is dit soort weg werkelijkheid geworden, al verkeren de trajecten nu nog in volle testfase. Het bedrijf Electroad heeft een snelweg in Tel Aviv omgebouwd en begint dit type wegdek te installeren op de weg van het centrum van de stad Eilat naar zijn internationale luchthaven Ramon. Eilat heeft trouwens aan Electroad gevraagd om zijn stadsbussen om te bouwen zodat die van dit inductief laden gebruik kunnen maken.
Magnetisch
De technologie van Electroad gebruikt elektromagnetische platen en koperleidingen onder het wegdek. Die zijn verbonden met laadzuilen langs de weg die de stroom doorgeven. De voertuigen zelf hebben ontvangsteenheden onder hun chassis. Het magnetisch veld creëert de nodige stroom voor de elektromotor, zonder dat de voetgangers langs de weg gevaar lopen om te worden geëlectrocuteerd. Volgens Electroad kan het per dag 1 kilometer weg omvormen tot een inductieve weg.
Groter rijbereik
Door dit type wegdek te veralgemenen moeten elektrische voertuigen minder vaak stoppen om te laden. Daardoor kunnen hun batterijen kleiner en dus lichter worden gemaakt. En dat zou dan weer de productiekost drukken en tegelijk de prestaties van de auto’s verbeteren. Die zouden dan hun batterijniveau op peil kunnen houden op lange trajecten, om dan vervolgens hun weg verder te zetten over klassieke wegen tot aan hun bestemming of de volgende laadpaal. Deze oplossing wekt veel interesse, want er zijn vergelijkbare projecten opgezet in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!