Het idee ligt zo voor de hand dat het verrassend is dat het nu pas concreet wordt uitgewerkt. Groot-Brittannië wil op autosnelwegen speciale rijstroken ontwikkelen waarop elektrische wagens, nutsvoertuigen en zware vrachtwagens zichzelf al rijdend kunnen opladen (waarschijnlijk met een tolheffing per kilometer). Gedaan met range anxiety dus. Na een haalbaarheidsstudie zullen de Britse autoriteiten overgaan tot de volgende fase, de eigenlijke testfase. Vanaf dit jaar gaat het in eerste instantie om tests in het labo en op een gesloten circuit, en dit gedurende 18 maanden. In 2017 zouden in Engeland dan een of meerdere trajecten uitgerust moeten worden voor testritten. Pas daarna kan een nationale implementatie overwogen worden.
500 miljoen pond
De Britse regering wil samen met de onderneming Highways England de koe bij de horens vatten. Er werd gekozen voor inductietechnologie, waarbij kabels in het asfalt een magnetisch veld creëren met een wisselstroom van 180 watt. Die spanning is niet gevaarlijk voor een voetganger die bijvoorbeeld op de rijweg zou lopen na een panne of een ongeval. Deze oplossing is niet helemaal nieuw, want ze werd in 2013 al geïntroduceerd in Zuid-Korea op een traject van 24 kilometer waarop de elektrische bussen van de stad Gumi opgeladen worden. Om aan de overkant van het Kanaal te kunnen beginnen met de eerste proeven op de weg werd een budget van 500 miljoen pond (ongeveer 700 miljoen euro) vrijgemaakt voor de volgende vijf jaar.
Dure investering
Uiteraard zal het heel wat middelen vergen om alle snelwegen op het Britse grondgebied hiermee in te richten. Tegenstanders van het project schreeuwen nu al moord en brand, omdat het miljarden ponden zal kosten. De meerderheid lijkt echter vastbesloten om de infrastructuur ter bevordering van een meer elektrisch wagenpark in te richten. Tegelijk heeft het land ook de ambitie om minstens één oplaadzuil om de 30 kilometer te plaatsen. Bovendien werden ook middelen vrijgemaakt om na te denken over de beste manier om de schadelijke uitstoot en de onveiligheid op de weg te verminderen (terwijl Groot-Brittannië al een van de koplopers is op dat vlak). Daarnaast zijn de Britse autoriteiten ook al volop bezig met de problematiek van de zelfstandig rijdende auto.
Elektrisch en zelfstandig rijdend
De regering publiceerde een officiële gids van 14 pagina’s om de technische en wettelijke paden uit te stippelen om tot de zelfstandig rijdende auto te komen. De aanbevelingen stellen onder andere dat bij proeven op de openbare weg een “operator” met rijbewijs aanwezig moet zijn om indien nodig onmiddellijk in te grijpen. Dat zou trouwens voor elke bestuurder moeten gelden, wat het onmogelijk zou maken om je met de rug naar de weg (en het stuur) te laten rijden en zelfs zou kunnen leiden tot een verplichting om je handen aan het stuur te houden of minstens waakzaam te blijven en je handen toch zoveel mogelijk vrij te houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!