Chemiespecialist Johnson Matthey heeft op de klimaatconferentie COP26 een nieuwe batterij voorgesteld. Die werd eLNO gedoopt en heeft een kathodemateriaal met een nikkelrijke oxidestructuur en minder kobalt. Hierdoor veranderen de chemische eigenschappen van de kathode om een betere energiedensiteit te verkrijgen, zo’n 20% volgens Johnson Matthey. Dat vergroot het bereik op een enkele lading. Bovendien is eLNO stabieler en heeft het dus een langere levensduur. Verder is het mogelijk een bijna-droog coatingproces zonder toxische oplosmiddelen toe te passen, voor een lagere koolstofvoetafdruk dan met een gebruikelijke natte coating.
Formule E
Deze technologie wordt voorgesteld in een tweezitter in de kleuren van het Formule E-team Envision Virgin Racing. Deze elektrische demoracewagen heeft een eLNO-batterijpakket met een energiedensiteit van 200 Wh/kg voor een totale capaciteit van 47 kWh en een elektrisch vermogen van 585 volt. Zijn motor ontwikkelt 340 pk (250 kW), goed voor een topsnelheid van 240 km/u. De Britse groep is van plan de eLNO-batterij in 2024 op de markt te brengen vanuit zijn fabrieken in Polen en Finland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!