Om het rijbereik van elektrische auto’s te vergroten, kan je uiteraard herladen via het wegdek van (snel)wegen. Dat kan via inductie of via een ‘schaats’. Die laatste oplossing gebruikt eRoad Arlanda in een stuk weg tussen het logistieke gebied van Rosersberg en de luchthaven van Stockholm-Arlanda. Het stuk is maar 2 kilometer lang. Het zal 2 jaar lang worden getest door een vrachtwagen van PostNord die met deze ‘schaats’ is uitgerust. Op die manier wordt hij rechtstreeks met stroom gevoed via een elektrische rail in de grond. Sensoren zien waar de rail ligt en ontplooien de schaats. Als het voertuig te veel uitwijkt of als er technische problemen zijn, dan wordt de schaats automatisch ingetrokken. Afhankelijk van de testresultaten zou de Zweedse regering nog andere stukken weg met de techniek kunnen uitrusten. Het dekken van alle 20.000 kilometer wegen in het land zou 7,6 miljard euro kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!