Gezien de ontwikkelingen van de komende jaren zullen de werelden van de ‘smartwatch’ en de ‘smartcar’ elkaar kruisen. Slimme horloges en auto’s zullen steeds meer met elkaar verbonden zijn. Ford presenteerde dergelijke technologie op het salon van Detroit. Door fysiologische gegevens van de bestuurder te bestuderen via sensoren van het horloge, kan de auto de bestuurder waarschuwen voor zijn vermoeidheid of zelfs direct de hulpdiensten oproepen bij een hartaanval. De bestuurder kan ook de stembediening van zijn horloge gebruiken om bepaalde parameters van zijn auto vanop afstand te veranderen (voorverwarmen, een bestemming ingeven, controleren of de auto vergrendeld is, …).
FordPass
Ford werkt onder meer aan een uitbreiding van FordPass. Dat is een soort dienstenplatform voor auto’s. Het zou vanaf april toegankelijk zijn in de Verenigde Staten en, later dit jaar, op andere markten zoals Europa en China. Dit gratis programma omvat mobiliteitsdiensten (een parkeerplaats vinden of een huurauto reserveren voor je volgende reis), bijstand (met de mogelijkheid om te praten met assistenten online) en een kortingen dankzij een reeks samenwerkingsverbanden.
FordPay
Ford werkt ook aan een online betalingssysteem, dat FordPay heet. Het is een soort virtuele portefeuille geïntegreerd in FordPass waarmee je reservaties, parkeerplaatsen of andere diensten (die de volgende maanden worden uitgebreid) kunt regelen. Via FordPass kan de klant online een afspraak regelen bij zijn garage voor het volgende onderhoud.
Zelfs in de sneeuw
Ford onthulde op het salon van Detroit ook hoever het momenteel staat in zijn onderzoek naar de zelfrijdende auto. Het merk met de blauwe ovaal toonde resultaten van tests in winterse omstandigheden. Voor de eerste keer (volgens Ford) rijden autonome auto’s over een dik sneeuwtapijt. Een doordeweekse situatie, maar voor ontwerpers van auto’s een hele uitdaging want auto’s kunnen in die moeilijke omstandigheden wegmarkeringen niet meer lezen of ondergesneeuwde verkeersborden niet meer herkennen.
3D-kaarten
Om auto’s vanzelf te laten rijden, gebruikt Ford een lidar (lasersensor) die veel nauwkeuriger is dan een klassieke gps. Het systeem is tot op de centimeter precies en maakt het mogelijk om de auto exact te positioneren. Wanneer de weg bedekt is met sneeuw, volstaan deze sensoren niet. Ford doet daarom een beroep op zeer nauwkeurige 3D-kaarten, veel preciezer dan een klassieke gps. Ze bevatten gedetailleerde informatie over de weg, over snelheidsbeperkingen, het wegdekprofiel, enzovoort. Genoeg gegevens zodat de auto precies weet waar hij zich in de omgeving bevindt, ook al kunnen de details rond de auto niet meer opgevangen worden via de gebruikelijke sensoren.
Weerdetectie
Ford werkt tot slot ook aan een systeem dat analyseert of de weeromstandigheden zullen verslechten (via weerberichten en informatie die in real time wordt opgevangen door de auto). Op basis van die informatie kan de auto signaleren aan zijn bestuurder dat hij het stuur moet overnemen zodra de weersomstandigheden te slecht zijn en autonoom rijden problematisch wordt. “Biep, bestuurder, ben je er nog?”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!