Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Gezichtsherkenning in de auto

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2016

Investeerders lijken te geloven in de voordelen van gezichtsanalyse in real time. Voor de auto kan deze technologie nieuwe toepassingsgebieden creëren. Dat bekijken we even.

De toepassingsgebieden voor gezichtsherkenning zijn heel divers: in foto’s en video’s, voor een beveiligde toegang, om huizen en eigenaars te verbinden, voor identiteitscontrole, om een interface af te stemmen op de gebruiker, in auto’s en ga zo maar door. Bedrijven die werken binnen dit domein, en meer bepaald met de gezichtsanalyse in real time, wekken interesse bij beleggers. Dat blijkt uit de recente fondsenwervingen van start-ups die actief zijn in dit domein. Alleen al in de autowereld lijkt de markt gigantisch. Zeker wanneer je denkt aan de vele mogelijkheden die deze technologie kan bieden in auto’s.

Vermoeidheid

Al meer dan tien jaar zijn studiemodellen van autoconstructeurs uitgerust camerasystemen die het gezicht van de bestuurder in de gaten houden om tekenen van vermoeidheid op te sporen of om te helpen bij het rijden. Recent verscheen ook een bril, ontwikkeld in Luik, die signalen van vermoeidheid detecteert door de oogbewegingen te analyseren. Om bij de bestuurder vermoeidheid op te merken met camera’s is gezichtsherkenning in real time noodzakelijk, met software, een algoritme en een computer die snel kunnen reageren en foutloos de bewegingen of uitdrukkingen van het gezicht interpreteren. Tegelijk moet rekening gehouden worden met andere parameters zoals stuurbewegingen en trajectveranderingen.

Automatische instellingen

Wordt een auto vandaag gebruikt door meerdere personen met een verschillende lichaamsbouw, dan is het altijd nodig om de zetel en de spiegels te verstellen. Een geheugenfunctie, soms gekoppeld aan de sleutel, maakt het mogelijk om snel op je gemak te zitten. Gezichtsherkenning kan de identificatie van de bestuurder vergemakkelijken, zodat de zetel en de spiegels meteen aangepast worden aan zijn of haar voorkeuren. Hetzelfde geldt voor de instelling van de autoradio, de klimaatregeling en zelfs de favoriete rijmodus. Gezichtsherkenning kan ook tekenen van ziekte,  verstrooidheid, stress of woede opmerken. En daarna de bestuurder waarschuwen en de halfautomatische rijhulpsystemen of de sfeer in het interieur aanpassen.  

Veiligheid

We zien al snel dat deze analyse en identificatie nog veel meer perspectieven biedt. Zo’n systeem zou de aanwezigheid van een ‘ongebruikelijke’ bestuurder kunnen opmerken, een waarschuwing kunnen sturen naar de smartphone of het e-mailadres van de eigenaar(s) en de mogelijkheden van de auto kunnen begrenzen. ’s Nachts kan gezichtsanalyse gekoppeld worden aan de koplampen die de blik van de bestuurder volgen om zich te focussen op zijn gezichtsveld. Tot slot kan analyse van het gezicht en het rijgedrag een indicatie zijn van rijden onder invloed, waarbij de auto kan weigeren om te starten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten