Tony Gillet ging de uitdaging aan: deelnemen aan de bekende klimrace van Pikes Peak (Colorado) op 24 juni. Vanina Ickx zal zijn bolide besturen. Bijzonder aan deze auto is het koetswerk uit vlasvezel. Dit materiaal heeft het voordeel dat het niet losbreekt bij een ongeval, in tegenstelling tot koolstofvezel. De Vertigo Pikes Peak gebruikt een onderstel van de eerste generatie van het model. Dat werd 25 jaar geleden ontworpen, maar wel al met een structuur uit koolstofvezel. Het nieuwe geheel van koolstofvezel en vlasvezel weegt maar 925 kg. Dat gewicht wordt aangedreven door een 2.0 TSI-benzinemotor van Volkswagen met 380 pk.
Vlastechniek
Het vlas komt aan in de werkplaats van Gillet in Gembloux in de vorm van rollen. Deze in België geteelde vlasplant wordt geweven en daarna bewerkt in vacuümvormen. Deze stap in het productieproces, die uitgevoerd wordt onder hoge druk, maakt het mogelijk om alles samen te plakken en hars op te nemen. Ook Porsche is geïnteresseerd in dit materiaal, in eerste instantie voor zijn eenzitters in de Formule E. Tony Gillet werkt trouwens ook al aan een onderstel uit vlasvezel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!