Het wiel opnieuw uitvinden, een uitdaging zo oud als de mensheid zelf... Hyundai is er misschien in geslaagd via zijn componentendivisie Mobis, die het concept e-Corner Module voorstelt. Dit nieuwe soort wiel is nog steeds rond, maar onderscheidt zich door de integratie van al zijn directe of indirecte functies: vering, remmen, sturen – met een rotatie tot 90 graden – en aandrijving.
Als een krab
In de praktijk maakt de e-Corner Module het mogelijk af te zien van een conventioneel stuursysteem. De verbinding wordt elektronisch gemaakt (by wire) en maakt de traditionele stuurkolom overbodig. Hierdoor kan het wiel 90 graden worden gedraaid, zowel voor- als achteraan. Het voertuig kan dan zijwaarts bewegen, als een krab. Handig voor bepaalde manoeuvres of om in krappe ruimtes te parkeren.
Het ontbreken van een starre mechanische verbinding tussen de wielen en het stuurwiel en/of chassis optimaliseert het gebruik van de ruimte en maakt een langere wielbasis mogelijk, terwijl de draaicirkel aanzienlijk wordt verkleind.
In vergelijking met de hoek van 30 graden die bij conventionele voertuigen gebruikelijk is, zorgt de e-Corner Module voor een aanzienlijke verbetering van het rijgedrag en de rijdynamiek. Maar Hyundai bestemt deze technologie in de eerste plaats voor aan zijn lichte bedrijfsvoertuigen, bestelwagens, enzovoort.
Van componenten tot platform
Met de e-corner module wil Mobis overstappen van een leverancier van hardware- en softwarecomponenten naar een platformleverancier voor andere fabrikanten dan Hyundai, Kia en Genesis. Boven op de al vermelde kinetische voordelen, omvat de module ook het remsysteem en de elektromotor en biedt het dus een nauwkeurigere en responsievere controle, terwijl het volume van de traditionele ‘dynamische’ componenten – motor, transmissie, remmen, stuurinrichting – wordt beperkt.
Hyundai is echter niet de enige die aan dit nieuwe type wiel werkt: General Motors heeft het gedemonstreerd op zijn nieuwe elektrische Hummer, Tesla heeft het voor ogen voor zijn Cybertruck en Toyota ontwikkelt zijn eigen systeem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!