De teams van Hyundai werken aan de ontwikkeling van een nieuwe cockpit, waarbij ze zich vooral concentreren op het stuurwiel. Dat ruilt klassieke bedieningselementen voor aanraakzones, die worden aangepast aan de interactie met de auto, het dashboard of de middenconsole. De virtuele knoppen komen met haptische feedback, omdat die naast duidelijk en consistent blijven ook een beter gebruiksgemak bieden.
Dashboard
De aschermen maken gebruik van 3-technologie met zogeheten Multi-Layer Display. De MLD® bestaat uit twee boven elkaar geplaatste en gescheiden schermen van 6 mm. Er staat dus wat informatie op het voorste scherm en wat op het achterste scherm. Hyundai geeft aan dat dit de afleiding van de bestuurder zou verminderen door bijvoorbeeld de snelheid op de voorgrond weer te geven. De kleine schermen op het stuurwiel passen zich ook aan de informatie in de cockpit aan.
Getest en goedgekeurd
Het werk is niet beperkt tot het stuurwiel en het display erachter. Ook de centrale display op de middenconsole is opnieuw geconfigureerd. Om te controleren of deze oplossingen voldoen aan de behoeften, installeerde Hyundai deze cockpit in een i30. Daarnaast is in samenwerking met het Würzburger Institut für Verkehrswissenschaften (WIVW) een onderzoek naar de afleiding van de bestuurder uitgevoerd. Het doel ervan is het vermogen om tijdens het rijden gebruik te maken van de nieuwste innovaties, zonder dat je daarbij extra afgeleid wordt. Volgens de deelnemers aan deze tests was deze virtuele cockpit niet onnodig storend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!