Koenigsegg maakt razendsnelle supercars en Lightyear bouwt elektrische auto's met zonnecellen, toch hebben beide constructeurs elkaar gevonden. De Zweedse sportwagenbouwer gaat immers investeren in de Nederlandse start-up. Het gaat niet enkel om een niet nader toegelichte kapitaalinjectie, beide bedrijven benadrukken dat de investering deel uitmaakt van een grotere samenwerking waarin gepatenteerde technologie uitgewisseld zal worden. En dan wordt er in de eerste plaats gekeken naar de zonnecellen die de Lightyear 0 zo innovatief maken.
De Lightyear 0 gaat in het najaar van 2022 in productie als 's werelds eerste zonneauto. De innovatieve, maar peperdure One is uitgerust met vijf vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het elektrische voertuig zichzelf kan opladen tijdens het rijden of wanneer het gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden zou de zon de Lightyear 0 dagelijks van 70 kilometer extra autonomie voorzien, bovenop het WLTP-rijbereik dat momenteel geschat wordt op ongeveer 625 kilometer.
LEES OOK - De redactie ongefilterd - VJ versus Lightyear
In de loop van 2025 wordt het gamma aangevuld met de veel goedkopere, op de grotere massa gerichte Lightyear 2, die dan zou profiteren van de knowhow van Koenigsegg. Het is nog niet helemaal duidelijk waar Koenigsegg op zoek is, maar hypercars met zonnecellen zijn zo gek nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!