Op het salon van Genève, van 7 tot 17 maart, zal Land Rover een negentrapsautomaat van de Duitse fabrikant ZF voorstellen. Het Britse merk heeft deze versnellingsbak al in een ontwikkelingsprototype van de Range Rover Evoque geïntegreerd. De '9 HP' moet het brandstofverbruik op de weg beperken. Daarnaast moeten de lagere versnellingen de terreincapaciteiten ten goede komen. De eerste verhouding is namelijk korter dan bij een zestrapsautomaat.
De versnellingsbak houdt de rijstijl van de bestuurder bij en past zich aan zijn wensen aan. Bij Curve-modus wordt in functie van de overlangse acceleratie en de stand van het gaspedaal ongewenst opschakelen in een bocht geblokkeerd. De Fast-Off-modus meet de snelheid waarmee de rechtervoet van het pedaal wordt gehaald. Hij anticipeert op de nieuwe vermogenseisen van de bestuurder terwijl hij indien nodig dezelfde versnelling behoudt. Hij kan ook versnellingen overslaan om tijd te winnen bij het schakelen. Eens de tests rond zijn, wil Land Rover de 9 HP binnenkort integreren in productiemodellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!