Lexus bereidt zich voor op de toekomst, maar dat betekent in dit geval niet een volledige omschakeling naar elektrische wagens met een batterij, of BEV's. Het luxemerk van Toyota ziet nog steeds heil in de hybride, al dan niet als plug-in, om mensen bij wie de laadinfrastructuur nog niet op punt staat te kunnen bedienen. Dat neemt niet weg dat elektrificatie aan de basis ligt van de toekomst van het merk, en meer specifiek een slimme elektrische aandrijflijn die zowel de rijdynamiek als het comfort ondersteunt.
Direct4
De toekomstige modellen van Lexus, of het nu HEV's, PHEV's, BEV's of zelfs FCEV's (waterstofauto's met brandstofcel) zijn, zullen gebruik maken van de Direct4-technologie, waarbij elke as is voorzien van een elektromotor die precies kan worden aangestuurd om het koppel optimaal te verdelen naar gelang de gewenste rijervaring. Wil je vooral rustig en zuinig rijden? Dan zal een van de elektromotoren de taak op zich nemen om je zo efficiënt mogelijk te verplaatsen. Wil je een maximum aan grip en acceleratie? Dan werken beide assen op volle kracht samen. En wil je de beste rijdynamiek? Dan schuift de verdeling op in het voordeel van de achteras.
In een filmpje toont Lexus twee voorbeelden van hoe ze deze technologie zouden implementeren in de toekomst. De Japanners hebben de Direct4-techniek toegepast op bestaande chassis, een hybride berline op basis van de Lexus ES en een elektrische SUV die op de RX lijkt gebaseerd. Daarbij kon het vermogen perfect verdeeld worden naar wens, terwijl de elektromotoren bovendien een pak krachtiger zijn dan in de huidige hybride modellen van het merk. Begin 2021 krijgen we al een conceptcar te zien die met Direct4 is uitgerust, maar over de productieplanning rept Lexus nog geen woord.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!