Een van de belangrijkste problemen die automobilisten hebben met elektrische auto’s zit hem in het netwerk van laadpalen, dat door velen te beperkt wordt geacht, en het vermogen/de snelheid van het opladen. Maar wat als we die palen links zouden kunnen laten liggen? Dat is het vertrekpunt van de samenwerking tussen de universiteit van Purdue (Indiana in de VS) en de startup Magment (Duitsland), die samen nadenken over een magnetische weg die elektrische voertuigen rijdend kan opladen.
Opladen door dynamische inductie
Het basisidee is eenvoudig: de weg wordt bedekt met een beton vol magnetische deeltjes, zogenaamde ferrieten, uit de recyclage van elektronische onderdelen. Deze magnetische weg laat elektrische voertuigen opladen zoals een inductielader voor smartphones, maar dan tijdens het rijden. In theorie gaat het om een ideale oplossing, want op die manier moet je niet meer zo vaak stoppen om op te laden. Maakt dat in één klap de tankstations voor auto’s met verbrandingsmotor overbodig? Stoppen om te tanken wordt dan helemaal passé…
Theorie naar praktijk
Deze magnetische weg zou een rendement van 95 procent halen en zo een enorme vooruitgang betekenen. De staat Indiana, de universiteit van Purdue en Magment GmbH zullen daarom een reeks testfases starten om de theorie uit te proberen. Bij succes zou de Amerikaanse regering bereid zijn om een stuk van 400 meter te betalen bedoeld om elektrische vrachtwagens op te laden. Een tweede stap zou dan een stuk snelweg beslaan om het project op realistische schaal uit te proberen.
Wat moeten we daarvan denken?
Op papier is het idee even geniaal als eenvoudig. In het theoretische deel van de ontwikkeling ogen de resultaten veelbelovend. Maar wat blijft daar in de praktijk van over?
Hoe zit het met de gevoeligheid voor temperatuurschommelingen? Voor ‘klassiek’ beton vormen die al een beproeving, maar als je er dan ook nog eens metaaldeeltjes aan toevoegt…
Daarnaast is het de vraag aan welke rijsnelheid dit opladen op zijn efficiëntst gebeurt. Welke uitrusting zullen voertuigen moeten hebben om op deze manier te kunnen laden? Hoe zal de laadkost worden berekend? Er blijven nog vele technische en commerciële vragen onbeantwoord.
Ook het milieu-aspect mag niet worden verwaarloosd, want naast de productie van stroom om deze magnetische wegen te voeden, die ook ergens vandaan moet komen, is er nog de vraag of er een impact zal zijn op de werking van elektronische toestellen door het magnetische veld dat wordt opgewekt, en op de fauna en flora in de omgeving, op de gezondheid van mensen enzovoort. Veel van die kritieke en essentiële vragen blijven nog onbeantwoord. Maar we verwelkomen desondanks dit initiatief, dat zou kunnen leiden tot een heuse revolutie in de elektromobiliteit. Afwachten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!