De compacte en lichte SCT-elektromotor van Mahle zou een aantal van de problemen kunnen oplossen die de efficiëntie van elektrische mobiliteit verminderen. Het Duitse bedrijf, dat gespecialiseerd is in onderdelen voor verbrandingsmotoren, heeft een e-motor ontworpen die continu op 90% van zijn maximumvermogen kan draaien. Dit betekent dat hij gedurende lange tijd op hoge snelheid kan draaien. Deze elektromotor kan zelfs zonder zeldzame aardmetalen werken door de neodymiummagneet te vervangen door een elektromagneet van staal en koperdraad om het elektromagnetische veld te creëren.
Doe er wat olie in!
Zijn geheim is het ingebouwde oliekoelsysteem. Het gebruikt de centrifugaalkracht van de rotor om de vloeistof te laten circuleren, de warmte te verdelen en oververhitting te voorkomen. Deze warmtestroom kan dan beschikbaar worden gemaakt voor andere toepassingen, bijvoorbeeld de verwarming aan boord... zoals bij een verbrandingsmotor. Deze motor is door zijn geringe afmetingen, gewicht en hoge snelheid, en dus zijn potentiële vermogen, geschikt voor een verscheidenheid van voertuigen, van elektrische auto's tot tractoren. Bovendien is de rotatie van de rotor, zoals bij elke elektromotor, gekoppeld aan het magnetisch veld zonder wrijving, wat hem vrijwel slijtagevrij maakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!