Als specialist in de fabricage van – onder andere – zuigers voor verbrandingsmotoren kijkt Mahle ook naar de toekomst met elektromotoren. Het Duitse bedrijf heeft in 2021 al een elektromotor zonder zeldzame aardmetalen gepresenteerd en gaat nu een stap verder met de SCTe, een elektromotor met een beter uithoudingsvermogen die met hoge belasting kan draaien zonder oververhitting of zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid, en die een hoger nominaal vermogen mogelijk maakt.
Vloeistofkoeling
Om het Joule-effect tegen te gaan (dat inhoudt dat een geleidend materiaal opwarmt wanneer er stroom door vloeit) heeft Mahle een motor ontworpen waarin een koelvloeistof wordt geïnjecteerd om de bedrijfstemperatuur te verlagen en binnen een optimaal bereik te houden. Als gevolg daarvan heeft de motor een nominaal vermogen dat dichter bij het absolute maximumvermogen ligt. Volgens Mahle zou dat 90% daarvan bedragen, een grote verbetering als je weet dat dat gewoonlijk 80% is.
Dankzij de efficiëntere koeling en het hogere vermogen maakt de SCTe-motor van Mahle een intensiever gebruik mogelijk, evenals het gebruik van een compactere en lichtere vermogenseenheid. En omdat de SCTe – een synchroonmotor met permanente magneet – minder grondstoffen gebruikt, vermindert hij ook de milieu-impact bij zijn productie. Mahle wijst er tevens op dat zijn koelvloeistof ook compatibel is met zijn motor zonder magneten en dus zonder zeldzame materialen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!