Mazda zal op het komende salon van Tokio (24 oktober tot 4 november) drie technische wereldprimeurs voorstellen: de benzinemotor Sky-G, de schone dieselmotor Sky-D en de automaat Sky Drive. De direct ingespoten Sky-G met hoog koppel is speciaal ontworpen om wrijvingen te verminderen en een optimale lucht-brandstofmengeling te garanderen. Dankzij zijn verhoogde rendement zou hij 15 procent minder verbruiken dan de huidige tweeliter op benzine.
De Sky-D werd ontwikkeld om het wrijvingsniveau van de benzinemotor te evenaren. Deze turbodiesel dankt zijn lage uitstoot aan de druk en de temperatuur in de cilinders, aan de vorm van de verbrandingskamers en aan de injectieverhouding. De besparing bedraagt 20 procent in vergelijking met de 2.2-diesel van Mazda.
De Sky-Drive ten slotte is een nieuwe automaat. Er werd vooral gewerkt aan de koppelomvormer, het vergrendelingsmechanisme en de koppeling om het brandstofverbruik te verlagen en het schakelen sneller te laten verlopen. Hoewel hij slechts één koppeling heeft, biedt deze versnellingsbak, volgens Mazda, korte schakeltijden door de minimaal benodigde hoeveelheid koppelingsvloeistof te bepalen, waarbij het schakelgevoel vergelijkbaar zou zijn met dat van een DSG bijvoorbeeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!