De zelfstandige auto zit eraan te komen, maar wordt nog steeds geconfronteerd met bepaalde problemen of situaties waar zijn software niet op is voorzien. Wanneer hij bijvoorbeeld op een plaats komt waar een ongeval is gebeurd en de politie aangeeft dat je rond het obstakel moet gaan door bijvoorbeeld door een rood licht te rijden of over een volle lijn, dan begrijpen de systemen van het zelfstandig voertuig (lidar, camera’s en sensoren) niet wat er gebeurt en zal hij weigeren om de wegcode te overtreden. De auto is dan geblokkeerd. In dat geval stelt Nissan voor om een beroep te doen op een centrale die de auto van op afstand bedient. Een menselijke operator zou dan tijdelijk de controle over het voertuig overnemen en een nieuwe weg kiezen. Die wordt dan aan het voertuig gecommuniceerd, zodat het zijn weg verder kan zetten.
NASA-inspiratie
Het project SAM (voor Seamless Autonomous Mobility system) van Nissan haalt zijn inspiratie bij de NASA en zijn software VERVE (Visual Environment for Remote Virtual Exploration), waarmee de rovers worden bediend die op andere planeten actief zijn. Maar wanneer het terrein het voor de zelfstandige technologie onmogelijk maakt om een beslissing te nemen, kiezen de toezichthouders van NASA welke route de rover moet nemen en sturen ze hem de nodige gegevens door. Nissan denkt dat het met deze SAM-dienst de komst van zelfstandige auto’s kan versnellen. SAM zou op de markt beschikbaar worden voor elk bedrijf dat een vloot zelfstandig rijdende commerciële voertuigen in dienst wil nemen. Aanvankelijk vermoedt Nissan dat pakjesleveranciers en bedrijven die personen vervoeren als eerste dit soort diensten zullen gebruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!