Carbon is een zeer begeerlijk materiaal dat voorlopig gereserveerd is voor dure sportwagens. Maar Nissan zou daar verandering in kunnen brengen. De ingenieurs van het merk hebben een nieuw spuitgietproces ontwikkeld voor pershars om CFRP-onderdelen te produceren. Deze oplossing maakt het mogelijk om de doorlaatbaarheid van de hars na te bootsen en, met temperatuursensoren, zijn stroming in een transparante mal te visualiseren. Deze techniek moet de productietijd met 80% verkorten. En dus ook de productiekost verlagen. Deze CFRP-carrosseriedelen zullen waarschijnlijk worden gebruikt voor duurdere onderdelen van een groot gamma aan auto's om hun zwaartepunt en hun gewicht te verlagen en hun stijfheid te verbeteren. Het kan dus ook worden toegepast op de veel geproduceerde modellen. Al blijft er de kwestie van de dienst na verkoop, met carrossiers die zullen moeten kunnen omgaan met dit specifieke materiaal op de modellen in massaproductie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!