Opel, en dus General Motors, werkt aan lichtsturing via oogbewegingen. Deze verlichting van overmorgen staat nog in de kinderschoenen, maar de constructeur ziet er de derde generatie van adaptieve koplampen in. Het principe bestaat erin dat het gezicht van de bestuurder wordt gefilmd om zijn gezichtsveld te bepalen en de lichtbundel in die richting te concentreren. Volgens Ingolf Schneider, directeur lichttechnologie bij Opel, hangen de richting en intensiteit van de lichten af van de blik van de bestuurder. Het gaat dus niet alleen om camera's die het exterieur en de stand van het stuurwiel filmen. Er zal ook rekening worden gehouden met de kijkrichting van de bestuurder om een beter nachtzicht te garanderen.
De eerste proeven, twee jaar geleden, werden uitgevoerd met een eenvoudige webcam. Die scande herkenningspunten op het hoofd van de bestuurder, zoals de neus en de ogen. Deze initiële proeven waren interessant, maar onvoldoende efficiënt, meer bepaald doordat het systeem te traag was als gevolg van de te lage refresh rate van de camera. De ingenieurs hebben dan gesleuteld aan het eyetracking-algoritme en rustten de camera uit met infraroodsensoren aan de randen en met fotodiodes. Met dit systeem werden de ogen 50 keer per seconde gescand. Daardoor kunnen de gegevens sneller behandeld worden om de aandrijvingsmechanismen van de koplampen sneller te activeren.
In de praktijk verspringen de ogen van de bestuurder echter van het ene punt naar het andere. De ingenieurs van Opel hebben dan ook een vertragingsalgoritme uitgewerkt om te voorkomen dat de koplampen exact de oogbewegingen zouden volgen. Zelfs als de bestuurder even niet naar de weg voor zich kijkt, blijven de lichten in de rijrichting schijnen. Dat garandeert een goed zicht voor de bestuurder en een verlichting die veilig is voor de andere weggebruikers. Het merk is nog niet van plan deze technologie, die voortspruit uit een samenwerking tussen het Internationale Technische Ontwikkelingscentrum van Opel en de Technische Universiteit van Darmstadt, op korte termijn te commercialiseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!