Via zijn dochteronderneming Falken heeft Sumimoto (dat ook Dunlop bezit) een bandenproject gepresenteerd dat elektriciteit kan opwekken. Deze innovatie, samen ontwikkeld met de universiteit van Kansai in Osaka, heeft als doel de vervormingsenergie terug te winnen om elektrische stroom op te wekken. De apparatuur is vrij simpel. Een rubberen doos aan de binnenkant van het loopvlak biedt plaats aan een anode en een kathode. Wanneer de positieve film de negatieve ontmoet, wordt er statische energie gerecupereerd om elektriciteit te produceren. Die kan vervolgens worden gebruikt of opgeslagen in een batterij. Kortom, zolang het wiel draait, wordt er een beetje elektriciteit geproduceerd elke keer dat de band vervormt.
Maar de kasseien van Parijs-Roubaix of de E403 tussen Doornik en Kortrijk zullen niet genoeg zijn om een elektrische auto te laten rijden zonder laadpaal. Het rendement van dit systeem is net voldoende om de kleine apparatuur aan boord van stroom te voorzien, zoals de bandenspanningssensor. Die voedt zichzelf dan automatisch.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!