De batterijen van een elektrische auto functioneren minder goed bij lage temperaturen, waardoor de koude een negatieve impact heeft op het rijbereik. Uit studies blijkt dat de range tot 35% afneemt in winterse omstandigheden. Maar dat euvel zou binnenkort van de baan kunnen zijn, toch als we Greater Bay Technology (GBT) mogen geloven.
De Chinese start-up presenteert de Phoenix-batterij, een accupakket dat in nauwelijks 5 minuten opgewarmd kan worden van -20 naar 25 graden Celsius - waardoor de optimale werkingstemperatuur razendsnel bereikt wordt en efficiëntieverlies tot een minimum beperkt wordt. En zo knabbelt de koude niet aan het rijbereik.
1.000 kilometer rijbereik
De Phoenix-batterij dankt die efficiëntie aan materialen met een geoptimaliseerde warmtegeleiding, waardoor 6 minuten volstaan om het accupakket van GBT volledig vol te laden. En er wordt gemikt op nog snellere laadtijden, waardoor je een elektrische auto zou kunnen laden aan de snelheid waarmee je de brandstoftank van een auto met verbrandingsmotor vult.
En het gaat niet om een kleine batterij, want Greater Bay Technology mikt op een rijbereik van 1.000 kilometer. Het hoeft niet te verbazen dat een heleboel constructeurs aan de lijn hangen van GBT, voor toepassingen in hun elektrische auto's van de toekomst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!