Aerodynamica speelt een steeds belangrijkere rol. Voor supersportieve modellen zoals de nieuwe Porsche 911 GT3 RS, die heftig spoilerwerk gebruikt om zoveel mogelijk downforce te genereren. Maar ook voor elektrische modellen, waar een lage luchtweerstandscoëfficiënt voor extra rijbereik zorgt. Denk maar aan een Mercedes EQS of de Lightyear One. Op zoek naar marginal gains worden soms vreemde paden bewandeld. Zo werkt Porsche samen met de Universiteit van Stuttgart om het effect van trillingen op de luchtstroom rond het koetswerk te onderzoeken.
LEES OOK Update bezorgt Porsche Taycan extra rijbereik
Met behulp van luidsprekers worden trillingen opgewekt die ervoor zouden zorgen dat het koetswerk beter door de lucht snijdt en dus een lagere luchtweerstand krijgt. Al is er wel een neveneffect, want die trillingen interfereren met het geluid en de vibraties in het passagierscompartiment. En dat noopt dat het gebruik van andere materialen. Porsche ziet ook sportieve mogelijkheden, want die trillingen zouden ook gebruikt kunnen worden als actieve aerodynamica. Nu blijft het wachten op de eerste concrete toepassingen van deze vibratortechnologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!