In het onderzoekscentrum van de alliantie Renault-Nissan in Silicon Valley heeft CEO Carlos Ghosn verklaard dat de constructeurs van de Frans-Japanse groep binnenkort meer dan tien geconnecteerde en zelfstandig rijdende voertuigen zou voorstellen. In werkelijkheid zullen Renault, Nissan en Infiniti mettertijd eerder rijhulpsystemen voorstellen die neigen naar een grotere zelfstandigheid van het voertuig.
Eerste elementen in 2016
Zo zullen de merken Infiniti, Nissan en/of Renault vanaf dit jaar als optie een actieve spoorassistent voor op de snelweg en in files aanbieden. In 2018 zouden de wagens van de alliantie uitgerust kunnen worden met een rijstrookwisselfunctie die ‘automatisch’ gevaar herkent. In 2020 zal daar, nog steeds als optie, een functie bijkomen waarmee kruispunten aangesneden kunnen worden zonder tussenkomst van de bestuurder, met herkenning van verkeerslichten.
Geconnecteerd
Interconnectiviteit staat eveneens op het programma. In de komende weken zal de groep een applicatie lanceren om op afstand in interactie te treden met het voertuig. In 2017 zal er een ‘multimediasysteem van de alliantie’ zijn, met onder andere een systeem dat realtime cartografische gegevens zal updaten. De volgende fase, in 2018, zal bestaan aan uit een ‘virtuele persoonlijke assistent’.
Semiautonoom
Als we de voorgestelde oplossingen van naderbij bekijken, zullen de Infiniti’s, Nissans en Renaults dus geleidelijk aan uitgerust worden met ‘begeleidende rijhulpsystemen’. Ze zullen de bestuurder bijtreden wanneer deze een fout maakt. Om deze projecten tot een goed einde te brengen heeft de alliantie een voormalige werknemer van Nokia en zijn cartografieafdeling Here, Ogi Redzic, onder de arm genomen. Hij werkte ook al voor NavTeq, Motorola en CyberPixie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!