Het elektrificeren van bestaande modellen wordt een gangbare praktijk. Hoewel een heleboel liefhebbers van oudere wagens wat worstelen met het idee, zie je steeds meer auto's die klassieke looks combineren met een elektrische aandrijving. Die ombouw naar elektrische oldtimers wordt ook wel retrofit genoemd. Die trend is Renault niet ontgaan. De Franse constructeur heeft een partnership afgesloten met Phoenix Mobility, waarbij de zogenaamde Re-Factory de assemblage van 1.000 conversiekits voor zijn rekening zal nemen. Die zijn niet vooralsnog niet bestemd voor personenwagens, wel voor de Renault Master.
LEES OOK Test Opel Manta GSe Elektromod
De retrofit richt zich op Masters die minstens 5 jaar oud zijn. De verbrandingsmotor wordt geruild voor een elektrische aandrijfgeheel met batterijpakket. Het gaat om en proefproject dat in de loop van 2023 uitgerold wordt, waarbij Renault de doeltreffendheid van deze retrofitoplossing hoopt aan te tonen. Het is de bedoeling deze ombouw ook aan te bieden op andere Renault-modellen. In België, vooral in Wallonië, wordt inmiddels gesleuteld aan een wettelijk kader voor geëlektrificeerde youngtimers en oldtimers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!