Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Zorgt NASA voor revolutie in het snelladen van elektrische auto's?

Geschreven door Klaas Janssens op 17-10-2022

Een lege batterij weer helemaal vol in amper 5 mintuten tijd? De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA zou wel eens een revolutie kunnen ontketenen voor het snelladen van elektrische auto's.

Hoewel de batterijen van elektrische auto's zich steeds sneller laten opladen, vraagt een oplaadsessie best wat tijd. Maar daar zou de NASA binnenkort een mouw aan weten te passen. Met dank aan een door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie gesteund onderzoek van de Purdue University in West Lafayette, Indiana. Tijdens de ontwikkeling van experimentele technologie voor toekomstige ruimtemissies kwam die op een manier om kabels af te koelen tijdens het opladen van batterijen voor elektrische voertuigen. En die technologie zou het mogelijk maken om het accupakket van een elektrische auto volledig op te laden in minder dan vijf minuten.

De wetenschappers van de Universiteit van Purdue zouden een manier gevonden hebben om 4,6 keer meer stroom aan het accupakket van een elektrische wagen te leveren dan vandaag het geval is. Met dank aan een vloeistof in gekoelde toestand die tot 24,33 kW aan warmte kan weghalen, zou de voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA ontwikkelde koeltechnologie ervoor zorgen dat de hoeveelheid stroom die laders kunnen doorgeven, opgevoerd kan worden tot een 1.400 ampère. Of zelfs tot 2.400 ampère in bepaalde omstandigheden. Momenteel werken de meeste elektrische auto's met een standaardlader van maximum 150 A. 

Naar de timing van concrete toepassingen in de automobielindustrie blijft het raden, al zou de commercialisering van deze laadtechniek wel een interessante manier kunnen zijn om een deel van de ontwikkelingskosten te recupereren.

Bron: Algemeen Dagblad

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten