Toyota is de wereldwijde leider als het gaat over de ontwikkeling van een solidstatebatterij, met al meer dan 1.000 ingediende patenten over deze technologie. De solidstatebatterij is de volgende stap als het gaat over batterijtechnologie, met als voornaamste voordelen een hogere energiedensiteit en een betere stabiliteit, waardoor je hem sneller kan opladen en er minder brandgevaar is. De technologie wordt ons al een tijdje beloofd, maar het zou nog 5 tot 10 jaar wachten zijn voor we hem tegenkomen in een elektrische wagen.
Prototype in 2021
Toyota wil niet zo lang wachten om zijn technologie tentoon te stellen en zou volgens Nikkei Asia volgend jaar al een prototype klaar hebben van een elektrische wagen met een solidstatebatterij. Die snelle ontwikkeling komt er deels dankzij steunmaatregelen van de Japanse overheid in een poging om de Chinese overmacht op vlak van lithium-ionbatterijen te proberen inperken. De Japanse bedrijven Sony en Panasonic waren namelijk pioniers in de batterijsector, voor de Chinese bedrijven aan de top kwamen. Naast de ontwikkeling van de technologie, moet er ook flink geïnvesteerd worden in de productie van deze vastestofbatterijen. Het zal dus nog wel enkele jaren duren voor we een auto met zo'n batterij kunnen kopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!