Afgezien van het probleem van de toegankelijkheid van de laadinfrastructuur, is een van de grootste valkuilen van de elektrische wagen de tijd die nodig is om de batterij op te laden. In de beste gevallen kan je hopen op een 80% volle batterij op ongeveer 30 minuten tijd. Een Israëlische start-up presenteert nu echter een batterij die voor 100% kan worden opgeladen in 5 minuten... maar nog niet meteen.
5 minuten over 5 jaar
StoreDot werd opgericht in Herzliya (Israëm) in 2012 en is gespecialiseerd in het ultrasnelladen van batterijen. Het heeft nu een lithium-ionbatterij ontwikkeld die op 5 minuten tijd volledig kan opgeladen worden. Een prestatie die tot voor kort nog onmogelijk leek. Nog belangrijker: deze kracht zou mogelijk zijn voor elke batterijcapaciteit, een belangrijk detail voor toepassingen in de autosector.
Het is echter nog niet voor morgen dat je je elektronen kan bijtanken in de tijd dat je een kop koffie leegdrinkt. De technologie zou pas rijp zijn over 4 tot 5 jaar. Een tijdsplanning die wordt opgelegd door industriële beperkingen. Bovendien moeten ook de laadstations en de stroomlijnen die ze voeden in staat zijn om zulke vermogens te halen en zo die laadtijden mogelijk te maken. Kortom is het nog pakweg een generatie auto's wachten tot we over zulke snelle laadbeurten kunnen dromen.
Silicium
Het 'geheim' van de technologie van StoreDot ligt, onder meer, in de vervanging van het grafiet in de anode van de batterij door silicium. Een oplossing die dus een revolutie zou kunnen betekenen voor de batterij-elektrische wagen volgens Doron Myersdorf, CEO van StoreDot, die onder zijn aandeelhouders 4 grote bedrijven telt die interesse tonen in zijn technologie: Daimler, Samsung, oliebedrijf BP en de Japanse elektronicaspecialist TDK.
Natuurlijk is het vooruitzicht om batterijen op 5 minuten tijd te kunnen opladen aanlokkelijk, maar afgezien van de technische en technologische mogelijkheden, blijft de vraag of dit haalbaar is voor de infrastructuur. Het opladen van een cellenpakket van meerdere tientallen kilowattuur betekent dat er in zeer korte tijd een fenomenale hoeveelheid elektriciteit moet worden overgebracht via een geleider, via een kabel of misschien zelfs inductie. Naast de ontwikkeling van toestellen die dit vermogen aankunnen, blijft de productie en de levering van dergelijke hoeveelheden elektriciteit vragen oproepen. Een mogelijke oplossing zou zijn om grote opslagmiddelen te plaatsen bij de laadstations om zo het elektriciteitsnet te ontlasten en zo grote stroompieken te vermijden die voor tekorten zouden kunnen zorgen. Dit alles meegerekend zou een ontwikkelingsduur van 4 tot 5 jaar zelfs een uitdaging zijn!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!