In theorie maakt de supercondensator het mogelijk om een grote hoeveelheid elektrische energie heel snel op te slaan. De hybride Lamborghini Sián maakt bijvoorbeeld gebruik van deze technologie. Dat zou elektrische auto's de mogelijkheid geven om op een sneltempo op te laden. Toch zijn er nog enkele technologische struikelblokken om condensatoren te ontwikkelen die voldoende vermogen kunnen leveren om een elektrische auto over honderden kilometers aan te drijven. Vooral de capaciteit is de beperking.
Maar daar wordt er vooruitgang geboekt, want een team van de universiteit van München heeft een condensator ontwikkeld met een anode in titanium en koolstof en een grafeenkathode. Daarmee zijn de onderzoekers erin geslaagd om een capaciteit van 73 Wh/kg te behalen, tegenover de gebruikelijke 15 Wh/kg. Dat komt overeen met de densiteit van een Ni-MH-batterij van een hybride auto.
De wetenschap vordert
Voor een volledig elektrisch model is er echter een densiteit van 250 Wh/kg nodig. Er is dus nog werk aan de winkel. Qua vermogen zit de supercondensator echter aan 16 kW/kg, wat een zeer hoog niveau is. Hij kan ook veel meer laadcycli aan dan een lithium-ionbatterij. Er zijn nog andere onderzoeksrichtingen die worden bekeken, waaronder die van de universiteit van Nantes: lithium-ion-technologie combineren met een condensator. Een moeilijke opgave, want een supercondensator kan niet worden gemaakt met dit alkalimetaal. De onderzoekers van Nantes hebben met de hulp van het CNRS additieven ontwikkeld om pre-lithiatie in het proces te integreren. De hoop bestaat dus op een dag waar we een elektrische auto in 1-2-3 kunnen opladen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!